Beleef Muziek!

Wij zijn Marjan en Carla en als activiteitenbegeleider en muziektherapeut werkzaam in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking.

In combinatie met live muziek bieden we nabijheid. We maken contact met de deelnemers en spelen in op het moment.

In 2015 zijn we gestart met Beleef Muziek en we richten ons voornamelijk op mensen met een ernstige meervoudige beperking. De ervaring heeft ons geleerd dat de manier waarop we de activiteit aanbieden ervoor kan zorgen dat de kleine leefwereld van deze doelgroep groter wordt. Dat ze kunnen ontspannen, actief kunnen worden, dat er contact ontstaat.

Mensen laten beleven wat we zingen: bijv. een lied over de wind en daarbij de wind laten voelen. Hierin gaan we onder anderen mee met de seizoenen.
In echte aandacht zijn voor mensen: wat heeft iemand nodig? Het voordeel van live muziek is dat we kunnen zien of we ons tempo aan moeten passen om in contact te komen.

Bewuste aanrakingen: met behulp van muziek en soms verschillende materialen, het lichaam laten voelen.
Hierbij kunnen we zorgen voor rust of juist mensen prikkelen om actief te worden.

We herhalen veel omdat veel mensen vaak tijd nodig hebben om prikkels te verwerken en juist doordat we live muziek inzetten is aanpassen aan het tempo belangrijk en mogelijk.

We wisselen in- en ontspanning af. We hebben een duidelijk begin en eind van de activiteit om ervoor te zorgen dat er in de loop van de tijd herkenning kan ontstaan.

Een middag met bewoners van Octopus!
Het is dinsdagmiddag en we zijn onderweg naar Sevenum. Als we aankomen bij Octopus worden we verwelkomd door bewoners en personeel.
De sfeerkist wordt in het midden van de kring gezet en de klankschaal en alle andere spullen die we gaan gebruiken halen we eruit.
We steken de geursteen in het stopcontact en er verspreidt zich langzaam een heerlijke geur door de ruimte.
De bewoners komen in een kring rondom ons zitten. Als iedereen er is kan het feest beginnen……
We verwelkomen iedereen individueel met de klankschaal en de belletjes. Mooi om te zien dat er aandacht, herkenning en verwondering te zien is op de gezichten van de bewoners.
Vooral voor diegenen die het nog een beetje spannend vinden is het fijn dat er tijd en ruimte is om zich in te kunnen stellen op wat er komen gaat.
Na de ontmoeting zingen we het lied van de wind waarbij we de wind laten voelen door middel van een waaier.
Soms hard, soms zacht, soms veraf, soms dichtbij, soms kort soms lang, soms snel soms langzaam, afhankelijk van de beleving van de bewoner op dat moment.
Daarna komen hompeltje en pompeltje uit hun huisje…..ze zijn zacht, ze verdwijnen en komen weer terug, soms snel, soms langzaam…………….
Mooi om te zien dat de ene bewoner er actief van wordt; wakker, geluiden maakt, in beweging komt en de andere in stille alertheid geniet.
Om het lichaam te laten voelen zingen we vervolgens een lied over aanraken waarbij we bewoners letterlijk laten voelen, soms snel, soms langzaam, soms zacht soms met wat meer druk.
En dan is het alweer tijd om afscheid te nemen. Bewoners worden een voor een toegezongen om duidelijk af te sluiten.
We zorgen ervoor dat de sfeer die er is nog even kan blijven “hangen” en nemen rustig afscheid.

Wat we ons dan elke keer weer afvragen is: wie heeft er nu het meest genoten?!?!?

Foto’s van de muziekmiddag met Marjan en Carla van Beleef Muziek!

20181230 145842 1     20181230 152807 1

20181230 154845 1

De bewoners van Octopus kregen deze extra middag door Marjan en Carla aangeboden, omdat ze door de

medewerksters van Octopus altijd zo hartelijk worden ontvangen en het heerlijk vinden om muziek te maken met onze kids.

Super lief gebaar van Marjan en Carla!

Steun ons, doneer ons!

Stichting Octopus is een ANBI erkende organisatie.

Bankrekeningnummer stichting Octopus:
NL66RABO0130130575 t.n.v. Stichting Octopus.

Contactpersoon:
Ria Nijssen